Za ilu jeść w ciąży? Cztery spójne rady.

Już za kilka miesięcy zostaniesz mamą i zastanawiasz się za ilu teraz powinnaś jeść i właściwie co? Poniżej 4 spójne rady…

  1. Nie jedz za dwóch

Przez pierwsze trzy miesiące twoje zapotrzebowanie kaloryczne praktycznie w ogóle nie wzrasta. Nie daj sobie wciskać drugiego schabowego, bo niby potrzebujesz białka.

W drugim trymestrze Twoje zapotrzebowanie będzie wyższe o ok. 300 – 350 kcal (w zależności od wagi). To jest np:

– jeden jogurt z bananem i łyżeczką lnu mielonego, lub

– średnia sałatka z łososiem i sosem miodowo musztardowym, lub

– jeden wegaburger (http://www.rownowaznia.pl/kotleciki-weganskie-przepis/), lub

– krem z awokado (http://www.rownowaznia.pl/krem-z-awokado-przepis/),  lub

– carpaccio z buraka z kromką chleba żytniego (http://www.rownowaznia.pl/carpaccio-z-buraka/)

W ostatnim trymestrze dochodzi do tego kolejne ok. 100kcal. Czyli jabłko lub banan lub szklanka mleka.

  1. Jedz za dwóch

O ile nie potrzebujesz dużo więcej kalorii, o tyle potrzebujesz dużo więcej witamin, mikro i makroelementów.  Pilnuj więc, żeby nie dostarczać sobie kalorii jedzeniem, które niczego innego poza tymi kaloriami Ci nie dostarcza. Zwykły budyń zastąp budyniem z kaszy jaglanej (http://www.rownowaznia.pl/budyn-bananowy-z-kaszy-jaglanej/), białą bułkę z dżemem zastąp ciemną bułką z melasą lub miodem, zielony ogórek zastąp pomidorem lub ogórkiem kiszonym, gotowy jogurt owocowy zastąp samodzielnie zrobionym (np. http://www.rownowaznia.pl/koktajl-pomaranczowo-cynamonowy/).

Pilnuj trzymania się piramidy żywnościowej. Pilnuj różnorodności kolorów zjadanych warzyw i owoców. Kolor jest papierkiem lakmusowym zawartości poszczególnych miko i makroelementów.

Jeśli nie dostarczysz żelaza, fosforu, wapnia i.in. Twój organizm będzie się ich domagał uczuciem głodu. Jeśli w tym momencie znów zjesz drożdżówkę, a więc 350 kcal, których nie potrzebujesz, kalorie się odłożą w bioderkach, a organizm znów będzie się domagał jedzenia z nadzieją, np. na wapń.

Niepotrzebna drożdżówka raz na trzy dni, to dodatkowe 4,5kg w okresie całej ciąży!

  1. Jedz za trzech

Są składniki, które w czasie ciąży są szczególnie szybko zużywane. Szczególnie więc zwróć uwagę na dostarczenie swojemu organizmowi:

– żelaza

Spisz sobie na kartkę następujące produkty i jedz je (o ile nie masz do tego żadnych innych przeciwwskazań) rotacyjnie: chuda wołowina, suszone owoce, jajka, szpinak. Spróbuj koniecznie melasy. Jedna jej łyżka ma tyle żelaza co 7 jajek. Nabierz nawyku jedzenia jednej jej łyżki codziennie: na chlebie, na chlebie z twarożkiem, z jogurtem, po prostu z łyżki.

Przyswajanie żelaza wspomaga jedzenie go razem z wit. C, białkiem oraz chlorofilem (Nie, nie musi być wszystko na raz ;)).

Do jajecznicy pij więc sok pomarańczowy, do wołowiny jedz dużą zieloną sałatkę, do szpinaku zjedz kurczaka.

Przypominam o naszym super drinku pietruszkowym (http://www.rownowaznia.pl/drink-pietruszkowy/)  jako fantastycznym źródle żelaza. Jeśli nie posmakuje Ci melasa, to może spróbuj pić go systematycznie.

-wapń

Jemy codziennie nabiał. Ser żółty jest tu absolutnie nie do pobicia. Jedz codziennie plaster.  Na listę do rotacyjnego jedzenia wpisujemy jogurty, kefiry, kto może mleko. Jaki ser wybrać? Czytaj na http://www.rownowaznia.pl/ser-zolty/ Jaki wybrać jogurt? Czytaj na http://www.rownowaznia.pl/czy-zywe-kultury-bakterii-sa-kulturalne/

– proantocyjanidyny

Częstą przypadłością w ciąży są zapalenia układu moczowego. Jedz więc systematycznie żurawinę. Zawarte w niej proantyocyjanidy zapobiegają przywieraniu bakterii do układu moczowego. Pilnuj jednak bardzo jej jakości. Duża część dostępnej na rynku suszonej żurawiny ma w sobie ponad 50% cukru! 3 -4 garstki w tygodniu powinny wystarczyć.

– produkty wspomagające wypróżnianie

Zaparcia – kolejny częsty problem w ciąży. Szczególnie w drugiej jej połowie. Do tego 95% środków wspomagających w takich sytuacjach jest w ciąży niezalecane przez lekarzy.

No więc co tu robić… Po pierwsze, żaden produkt Ci nie pomoże jeśli Twoja dieta nie będzie zrównoważona, bogata w owoce, warzywa, węglowodany, nabiał (szczególnie jogurty i kefiry) i jeśli nie będziesz wystarczająco pić.

Jeśli jednak wszystkie te warunki są spełnione, a Twoje hormony i tak aktywują procesy, przez które masz problem z wypróżnianiem, proponuję wprowadzić  kolejny nowy nawyk. Picie rozpuszczonego w gorącym płynie lnu mielonego. Idealnie jeśli możesz pić mlek i byłaby to łyżka lnu wsypana go gorącego mleka. Przed wypiciem odczekaj 5 min, aż len zacznie przybierać konsystencję śluzu.

  1. Nie jedz w ogóle

Są produkty, które w ciąży powinnaś odstawić całkowicie:

– alkohol – to chyba nie wymaga komentarza?

– kawę – którą generalnie uważam za wspaniały, zdrowy napój, który powinni ograniczyć jedynie nieliczni. Niektóre źródła dopuszczają wypicie w ciąży nawet dwóch filiżanek dziennie. Pewne jest jednak, że kawa jako środek pobudzający przenika przez łożysko. Czy naprawdę potrzebujemy przyzwyczajać do takich impulsów małe ciałko dziecka?

– cukier – moja lekarz prowadząca ciążę była akurat po doktoracie na temat cukrzycy ciążowej. Pierwsze co na mnie wymusiła na pierwszej wizycie, to że jeżeli ma mnie prowadzić, to mam odstawić cukier i ewentualnie jeść raz na tydzień pasek gorzkiej czekolady. O negatywnym wpływie cukru na organizm można by napisać książkę. Dla skrócenia odsyłam więc dwa punkty wyżej oraz do artykułu poruszającego tylko jeden z aspektów wpływu cukru na organizm (http://www.rownowaznia.pl/skad-teoria-ze-dzieci-do-2-roku-zycia-nie-powinny-jesc-slodyczy/). Tak więc przez 9 miesięcy nawet nie polizałam ciasteczka. Mimo tego, że oczywiście przytyłam (10kg) zupełnie zniknął mi cellulit (Nie na temat: w ten sam sposób, kilka lat przed ciążą pozbyłam się go odstawiając słodycze na 4 miesiące). A jak Ci brakuje słodkiego zrób sobie sama np. Rafaello: http://www.rownowaznia.pl/rafaello-z-kaszy-jaglanej-przepis/

– produkty szczególnie szkodliwe. Lubisz czy nie na taj liście są: chipsy, gotowe polewy (typu do lodów), frytki, niskiej jakości wędliny (przypominam przy okazji przepis na własnej roboty szyneczkę: http://www.rownowaznia.pl/gotowany-schab-przepis/ ).

 rady dla kobiet w ciąży

 

I bardzo ważne: Powyższe rady są trafione dla większości kobiet w ciąży. Każda z nas jest jednak inna. Każda ma inne poza ciążą przypadłości. Słuchaj swojego organizmu i bądź w stałym kontakcie ze swoim lekarze. Jeśli jest zaangażowanym prowadzącym na pewno znajdzie chwilę, żeby zerknąć na powyższy artykuł i potwierdzić, czy w Twoim przypadku żaden z punktów nie powinien zostać skorygowany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.