Suplementy diety w sporcie

Niemal każdy kto trenuje, co jakiś czas nawiedzany jest myślami… A może, jakbym brał ten proszek co Zdzisiek  bierze, to też byłbym taki szybki/duży/silny? A Zdzisiek w tym czasie myśli, ciekawe jakbym był szybiki/duży/silny jakbym odstawił te proszki? I ile dają mi one, a ile trening?

Na szczęście nie trzeba się nękać domysłami. Wiedza o suplementach nie jest żadną wiedzą tajemną,  lecz dosyć dobrze przebadaną działką.

W 2012 roku Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej I Komisja Medyczna Polskiego Komitetu Olimpijskiego wydali  wspólne stanowisko oraz rekomendacje dla polskich związków sportowych w sprawie stosowania suplementów diety i żywności funkcjonalnej w sporcie.

W oświadczeniu wszystkie suplementy zostały podzielone na 3 grupy: A,B i C. Grupa A to suplementy o udowodnionym wpływie na wyniki sportowe (jest ich pięć i wszystkie kupisz w pierwszym lepszym sklepie spożywczym). Grupa B to produkty, co do których analizowane badania nie są jednoznaczne,  jednak istnieją wartościowe prace sugerujące ich przydatność. Grupa C to suplementy, dla których brak wiarygodnych dowodów na deklarowane przez producentów działanie. W ostatniej grupie są zarówno środki o działaniu toksycznym jak i całkiem przydatne w wielu stanach jednak , bez wpływu na wyniki sportowe. Lista C jest niestety najdłuższa :/

Niniejszym przedstawiam członków poszczególnych grup, tarammm…..

A

Kofeina

Kreatyna

Napoje izotoniczne

Białko

Węglowodany

B

Dwutlenek sodu, cytrynian sodu ( preparaty zobojętniające ph)

Hmb

BCAA

Bata Alanina

Preparaty Multiwitaminowo – Multimineralne

NNKT Omega 3

Probiotyki

Colostrum

C

Arginina

Buzdyganek ziemny

Chitosan

Chrom

Cla

Cytrulina

Forskolina

Fosorany nieograniczone

Glutamina

Gorzka pomarańcza

Hca

Inozyna

Johimbina

Karnityna

Koenzym Q10

Kozieradka pospolita

Kwercetyna

l-tyrozyna

maca

magnez

miłorząb japoński (ginko biloba)

pirogronian

resweratol

różaniec górski

ryboza

tauryna

tłuszcze met

witamina A

witamina C

witaminy z grupy B

zma

żeń-szeń 

Dodatkowo wskazuje się żelazo, witaminę B12 oraz witaminę D3 jako te, które powinny być przyjmowane jedynie ze wskazań lekarskich.

Jaki suplement, dla kogo, w jakich okolicznościach, w kolejnych postach. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.